Stygge julegensere er blitt enda mer hot

– Det er sjeldent et plagg, som selges som stygt, har slått så bra an i Norge som «stygge julegensere».

Få nyhetsoppdateringer fra NyttiOs på Facebook!

Bare i løpet av de siste fem ukene har andelen solgte såkalt stygge julegensere i Norge økt med hele 152 prosent sammenlignet med den samme perioden i fjor.

Det viser Klarnas salgsstatistikk fra de av de mer enn 12 000 nettbutikkene som bruker deres shopping og betalingsløsning, som selger det som også ofte kalles for «Ugly Christmas Sweaters.»

– Det er sjeldent et plagg, som selges som stygt, har slått så bra an i Norge som «stygge julegensere». Det har blitt en stor trend som bare vokser seg større for hvert år. Den økte populariteten skyldes nok «stygg julegenser-dagen» som flere har på jobben, men også at mange, kanskje spesielt nå om dagen, ønsker å få en god julefølelse av å ta på seg julegenseren, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Førstkommende fredag er det National Ugly Christmas Sweater Day, den uoffisielle, internasjonale dagen hvor mange tar på seg en stygg julegenser.

Bestselger er rød reinsdyrgenser med LED-belysning
Julegenseren, som først ble introdusert på 50-tallet og da ble kalt «jingle bell sweaters» i handelen, ble først virkelig populært utover 80-tallet da de stadig oftere dukket opp på TV og i filmer.

– De siste tre årene har vi sett en økning i etterspørselen i hele Norden etter julegensere. Nå selger vi ikke bare «stygge» julegensere, men også mange «pene» julegensere. Vi ser også at julegensere med innebygd LED-belysning har blitt veldig populært, sier director for fun i det svenskeide selskapet PartyKing, Joel Svensson. De driver nettbutikker i både Norge, Sverige, Danmark og Finland.

I Norge har deres bestselger i år vært en rød julegenser med reinsdyrmotiv, LED-belysning og påskriften «Make it Rein».