Risikerer bot på over tusen kroner

Til tross for at det er påbudt med lys, ferdes både små og store på sykkelen uten refleks og lys.

Få nyhetsoppdateringer fra NyttiOs på Facebook!

I løpet av de ti siste årene har 13 syklister mistet livet i trafikken, 21 blitt alvorlig eller livstruende skadd og 468 vært utsatt for en trafikkulykke med lettere eller moderate skader.

Ulykkesstatistikken viser at september er den farligste måneden for syklister.

– Høstmørket kommer overraskende på mange som glemmer å gjøre seg ekstra synlige på kvelden. Sykkellykt og refleks er en billig investering. Likevel velger mange å ikke bruke slike ting. Det er å gamble med livet som innsats, sier Øyvind Setnes, forebyggelsesekspert i Tryg Forsikring.

Kan bli bøtelagt
Til tross for at det er påbudt med lys lys både foran og bak på sykkelen, ferdes mange, både voksne og barn, på sykkel uten hverken lys eller refleks.

Blir man tatt uten lys på sykkelen risikerer man en bot på 1150 kroner. Kommer du susende i høstmørket uten sykkellys er du ikke synlig før avstanden er under 30 meter for en bilist med nærlyset på. Har du refleks på kroppen ser bilisten deg på mye lenger avstand i mørket.

– Likevel ser vi ofte syklister i høy fart i høstmørket, helt uten noen form for lys eller refleks. I tillegg vet vi at skoleveier med dårlig belysning kan være svært trafikkerte om morgenen før det blir ordentlig lyst. Nå som sommeren er over er det ekstra viktig å gjøre seg synlig og lykter og reflekser er det viktigste du kan ha på sykkelen og deg selv, sier han.

Flest menn over 35 år
Statistikken for de ti siste årene forteller at det er flest menn, 67 prosent, som er innblandet i ulykker på sykkel.

Tidligere undersøkelser tyder på at mange syklister ikke er klar over hvor lite synlige de egentlig er i høstmørket. I tillegg sykler de gjerne for fort forholdene tatt i betraktning.

– Jeg er selv en aktiv syklist, og det er ikke til å stikke under en stol at menn i lycra har en tendens til å starte sine egne konkurranser på vei til og fra jobb. I kombinasjon med dårlige sykkelveier og manglende synlighet kan det få fatale følger. Selv om man har retten på sin side, vil syklisten alltid tape i møte med en bil, sier Øyvind Setnes.

Oslo topper ulykkesstatistikken
Statistikken de siste ti årene for trafikkulykker hvor syklister er innblandet viser også at over 90 prosent er sammenstøt med personbil. Deretter følger buss, motorsykler, moped og lastebil. Geografisk skjer de fleste ulykkene i de store byene.

Her er en fylkesoversikt over trafikkulykker med syklister innblandet de ti siste årene:

Oslo 104
Rogaland 41
Akershus 40
Hordaland 39
Trøndelag 30
Vestfold 28
Nordland 21
Buskerud 18
Vest-Agder 16
Østfold 16
Telemark 14
Møre og Romsdal 13
Troms 10
Hedmark 9
Oppland 9
Aust-Agder 6
Sogn og Fjordane 3
Finnmark 0