Nå er det fullt gjennomslag på E39

I dag gikk siste salve i Lyshorntunnelen.

Av: Jan Petter Svendal
 (NyttiOs på Facebook)

I slutten av 2015 startet arbeidet på Skogafjellstunnelen fra Svegatjørn til Endalausmarka, og i mai 2017 var det gjennomslag på det første av de to løpene som går gjennom fjellet.

Og i mai 2016 gikk første salve på den 9,5 kilometer lange Lyshorntunnelen fra Endalausmarka og videre mot Bergen.

Les også: Snart kan du få prøve Skogafjellstunnelen

Og i dag er det endelig fullt gjennomslag fra Svegatjørn og til Bergen kommune (Hamre).

– Nå er det fullt gjennomslag på E39 mellom Os og Bergen, melder ordfører Marie Bruarøy på sin Facebookside.

Overførte slaven til transportkonferanse
Det var transportkonferanse i Bergen næringsråd denne dagen, med regionvegsjef Helge Eidsnes og veidirektør Terje Moe Gustavsen som to av deltakerne.

Og siden det var samme dag at det var gjennomslag i søndre del av Lyshorntunnelen, mellom Hamre og Endalausmarka, fikk deltakerne på transportkonferansen sprengingen direkte overført på høyttaler.

Det endelige gjennomslaget i den 9,2 km lange Lyshorntunnelen vil komme våren 2019. Da vil det etter planen bli en markering med inviterte gjester.

Etter onsdagens gjennomslag står det igjen å få sprengt ut ca 1.800 av totalt ca 30.600 meter tunnelløp i prosjektet E39 Svegatjørn–Rådal.

Og det har skjedd mye siden starten. Flere av portalene på tunnelene er helt ferdig. Inne i tunnelene jobbes det med vegger og tak, siderom og det elektriske. Og i Svegatjørn er det lagt asfalt på deler av veinettet, og avkjøringbroer er på plass.

Men det gjenstår ennå mye arbeid. Går alt etter planen, åpnes den nye veien høsten 2022.

Og søndag 30. september kan du være med på åpen dag, gjennom Skogafjellstunnelene og inn i Endalausmarka.