Tysnesing gir håp for Havnesjefen

Tilbyr plass til både «sjefen» og familien i en 1,4 mål stor innhegning.

Få nyhetsoppdateringer fra NyttiOs på Facebook

Som NyttiOs skrev etter at Os kommune hadde bestemt å avlive Havnesjefen, så var ikke siste ord sagt i saken.

Etter at Os kommune denne uken gikk inn for å avlive Havnesjefen, har det tatt fullstendig fyr i både bygdefolket og folk rundt i landet.

En underskriftskampanje har så langt fått rundt 8000 underskrifter, og både ornitologer og miljøvernere mener det blir feil å avlive svanen.

Nå kan tysnesingen Frode Storetvedt bli redningen for Havnesjefen i Os. Han har nemlig en innhegning på 1400 kvadratmeter utenfor huset sitt, og der er det allerede mange fugler

– Jeg er klar til å ta imot både han og familien hans dersom det skulle bli aktuelt, sier han til bladet Tysnes..

– Jeg har fulgt med på debatten som har vært, og har sett at dette er en sak som engasjerer mange. Jeg tenkte at det kunne bli et alternativ å ha svanen hos meg. Jeg driver med fugl og har muligheten for å ha han, sier Storetved videre..

Storetvedt har fra før rundt 150 fugler av ulik art i den store innhegningen, og flere ganger tidligere han han huset svaner.

– Jeg har hatt syv eller åtte svaner her tidligere, så jeg vet hvordan jeg skal ta vare på de, sier han til bladet Tysnes.

Det vil bli en omstilling for Havnesjefen å flytte inn der, men han tror det vil være et godt alternativ til avliving.

– Det er klart det ikke er det samme som å være fri, men jeg tenker det er et godt alternativ til å avlive fuglen. I innhegningen er det dammer med både ferskvann og sjøvann, så alle behovene hans vil bli tatt hånd om.

Mattilsynet avgjør
Om Havnesjefen og familien flytter til Tysnes er det Mattilsynet som avgjør.

– De jobber med saken, og sa de skulle gi meg en tilbakemelding i løpet av morgendagen. Det er ikke mange arkivsaker som tar for seg den samme problematikken, så det er vanskelig å si noe om utfallet. De må nok vurdere det ut ifra skjønn og dyrevelferd, avslutter Storetvedt til bladet Tysnes..