– Den første kom i 1977

40 år med forfatterskap. Denne uken kom den nyeste boken til Bente Bratlund.

 

Av: Jan Petter Svendal (NyttiOs på Facebook)

Bente Bratlund startet sitt forfatterskap for 40 år siden, noe som ble feiret på Os folkebibliotek tidligere i vår.

– Det hele startet med en diktsamling i 1977, og siden har jeg gitt ut mange bøker. Men hvor mange av dem som er diktsamlinger har jeg ikke helt tall på sier Bente Bratlund når vi treffer henne i Solbakkestova lørdag formiddag.

Fikk hjelp på Facebook
Denne uken kom hennes nyeste diktsamling, «Her er eg no», og denne har Bente gått og ventet på i ukevis.

– Når jeg går og venter på noe, så skulle det helst ha kommet i går, sier hun og smiler.

Og diktsamlingen kom til Bergen på fredag, men Bente klarte ikke tanken på at bøkene skulle stå på et lager der hele helgen, så da fridde hun til sine venner på Facebook. Og minutter senere var det i orden at en venn kjørte henne til byen for å hente dem.

– Jeg er så glad for at jeg fikk hjelp av gode venner til å hente bøkene før helgen. Det er alltid fantastisk å få den ferdige boken i hånden, sier hun.

40 nyskrevne dikt
Og den nye diktsamlingen «Her er eg no» inneholder 40 nyskrevne dikt, ett for hvert av de 40-årene Bente har holdt på som forfatter.

– Jeg har allerede fått flere bestillinger via Facebook, og flere har kjøpt boken her i Solbakkestova i dag, sier Bente Bratlund.

Men boken blir og tilgjengelig hos bokhandlerne i Os.

– I løpet av uken vil diktsamlingen være å få kjøpt hos bokhandlerne her i Os, og så selges den i Solbakkestova, som er åpen hver lørdag, sier hun.

Men hun blir og å treffe i Os sentrum denne uken.

– Jeg vil sitte på Hannes konditorir på tirsdag fra klokken 11-14, og på Engeline på torsdag fra klokken 12-14. Så hvis noen ønsker å kjøpe en signert bok, er det bare å komme innom.

Jubileumsforestilling i oktober
Og Bente sitt 40 årige forfatterskap skal feires enda mer. Fredag 20. oktober blir det jubileumsforestilling i Oseana, og den har fått samme tittel som boken, «Her er eg no».

Forestillingen er sydd sammen av mange av hennes kjæreste dikt gjennom 40-år. Gjennom dramatiske, musikalske, og visuelle virkemiddel vil skuespill, musikk og dans formidle ordene, bildene og stemningene.