Piratkopier forvirrer forbrukerne

35 % av europeiske forbrukere er usikre på om produkter de har kjøpt er falske eller ekte.

Få nyhetsoppdateringer fra  NyttiOs på Facebook!

Dette kommer frem i en stor undersøkelse om europeiske forbrukeres handlevaner og holdninger til rettigheter rundt produkter og tjenester.

EUs varemerkemyndighet står bak undersøkelsen, og har intervjuet over 26.000 personer for å kartlegge holdninger til piratkopier, immaterielle rettigheter og ulovlig nedlasting av film og musikk. Selv om 97 % av forbrukerne svarer at de syns det er viktig at oppfinnere, produsenter og kunstnere har rettigheter til det de lager, og får betalt for innsatsen, viser undersøkelsen avstand mellom liv og lære. Andelen som bevisst har kjøpt piratkopierte produkter har steget fra 4 % til 7 % siden forrige undersøkelse i 2013. Spesielt yngre forbrukere i aldersgruppen 15 – 24 år ser ut til å akseptere piratkopier. Hele 41 % i denne aldersgruppen mener det er greit å kjøpe slike produkter hvis de syns originalen er dyr. Samlet andel forbrukere som har blitt lurt av piratkopier er også stigende, og er nå på 10 %.

De aller fleste, hele 83 %, foretrekker å bruke lovlige kilder ved nedlasting fra internett. Men undersøkelsen viser at stadig flere er usikre på om de besøker et lovlig eller ulovlig nettsted for å se film, høre musikk eller lydbok. 24 % av de spurte har vært usikre på dette. En av forklaringene kan være at ulovlige nettsider ser stadig mer proffe og brukervennlige ut.

– Undersøkelsen viser at piratkopiene fester grepet om Europa, sier Hedvig Bengston i Patentstyret. Hun er prosjektleder for Velgekte.no, norske myndigheters opplysningsside om piratkopiering og varemerkeforfalskning.

– Vår største bekymring er at piratkopier uten godkjent tilvirkning og kvalitet inntar alle bransjer, inkludert leker, mat og medisiner. Piratkopiering er blitt en fare for forbrukernes helse og sikkerhet, også i Norge, sier Bengston.