En historisk dag

14021446_1029571203758353_7938258531865549421_nSprengte siste salve på det ene tunnelløpet gjennom Skogafjellet. Nå er det gjennomslag.


Av: Jan Petter Svendal (NyttiOs på Facebook)

I flere måneder ble det arbeidet i området ved Svegatjørn. Først ble vannet pumpet vekk, deretter startet gravearbeidene, og for ett år siden, 23. februar 2016, gikk første salve på det som skal bli Skogafjellstunnelen.

Nå har det gått ett år, og mye har skjedd.  Svegatjørn har sakte men sikkert blitt fylt igjen med tunnelmasser, etterhvert som tunnelarbeidet har blitt drevet fremover. Og det blir en stor rundkjøring i området når alt arbeidet står ferdig om 5-6 år.

ta-inn-hele-skjermen-20-02-2017-150037Sprengte siste salve
Og dagen i dag ble en ny merkedag på det store veiprosjektet. For i formiddag ble den den siste salven på det ene løpet gjennom Skogafjellstunnelen.

– Siste salve blir fyrt av onsdag formiddag og det blir gjennomslag på det ene løpet i Skogafjellstunnelen, forteller Geir Brekke i Statens vegvesen.

Og i forbindelse med at den siste salven ble avfyrt i det ene løpet, var det også en markering med inviterte gjester.

– Vi får blant annet besøk av ordfører Marie Bruarøy, sier Brekke.

Mye tunnel
Store deler av ny E39 mellom Os og Bergen vil gå i nye lange tunneler.

På Os-siden er det Skogafjellstunnelen til Endalausmarka og Lyshorntunnelen videre mot Fana, som sørger for at det skal bli kjappere å komme seg til og fra byen mellom de syv fjell.

Og det er altså på Skogafjellstunnelen at sprengingsarbeidet er kommet lengst. Det ene løpet blir det gjennomslag på i dag, mens på det andre er det et par hundre meter igjen (totalt 2890 meter)

Når det gjelder Lyshorntunnelen, så gjenstår det ennå mye der. Per 9. februar er det sprengt ut 5638 meter av totalt 18370 meter.

thumbnail2
Slik ser det ut i Svegatjørn i disse dager. Foto: Statens vegvesen