Hva skjer om batteriet går tomt?

af1qipmio0ce4_gjq3boiczmmhfuo9ut-tqdblg7nlqii-uFår du hjelp av forsikringsselskapet?

Få nyhetsoppdateringer fra NyttiOs på Facebook!

Du er ute og kjører elbil i vinterkulda, og batterimåleren kryper fortere og fortere mot null. Og så står du der, strømløs på landeveien. Får du hjelp av forsikringsselskapet?

– Heldigvis ja, sier Espen Opedal, direktør før Tryg i Norge.

– Både Tryg og de andre skadeselskapene har veihjelpsdekning for batteritomme elbiler inkludert i kaskoforsikringen. Du kan risikere en egenandel, litt avhengig av hvilken dekning du har, men du blir hjulpet til nærmeste lader slik at du kan få elbilen i gang igjen.

En av ti elbiler stopper i kulden
Elbiler som går tom for strøm er relativt vanlig: En undersøkelse foretatt av Norsk elbilforening viser at åtte prosent av norske elbilister har opplevd utladet bil under kjøreturen. Årsakene til dette er blant annet feilberegning av avstand, uforutsett kø eller ladestasjon som ikke fungerer.

– Det er viktig å forebygge tomme batterier, særlig om vinteren, sier Opedal videre.

Mindre rekkevidde
Elbiler får mindre rekkevidde i kulde, på grunn av mindre kapasitet i kalde batterier, økt energiforbruk fra varmeapparat og rullemotstand i snø og slaps, sier Opedal. – Spar på energien når du kjører, og bruk setevarme og rattvarme i stedet for varmeapparat. Sett gjerne på forvarming når du står på lading, da slipper du å bruke batterikapasitet på oppvarming, sier Espen Opedal videre. Strømsparingen må imidlertid ikke gå ut over sikkerheten. – Rutene skal være fri for snø og is før du kjører, ellers kan det vanke både bøter og avkorting på erstatningen dersom det skjer en skade, sier Opedal.