Fantastisk start på hummersesongen

3t-2Og det skulle jo nesten bare mangle, når «hele fjorden» er fylt med teiner.

 

Av: Jan Petter Svendal NyttiOs på Facebook!

Lørdag morgen, 1. oktober klokken 08 var det endelig lov å sette ut hummerteiner igjen.

Men ikke alle klarer å vente til 1. oktober. Både på Fusa/ Tysnes-siden og i Os har det blitt beslaglagt store mengder ulovlige teiner og garn av politi, Statens Naturoppsyn og av Kystvakten før årets hummersesong.

3t-1Gode fangster
Søndag ble teinene som ble satt ut lovlig lørdag morgen, tatt opp igjen, og det meldes om gode fangster.

NyttiOs.com traff på flere ute ved Sandholmane som hadde fått fine hummerfangster. En sa han hadde fått fem, men den ene hadde rogn, og de ble sluppet igjen.

– Jeg er kjempefornøyd med å ha fått disse fire. Og her er den største, sier han, og viser frem et prateksemplar.

Også i Halhjems-området meldes det om gode fangster.

– Jeg har fått fem, men jeg har snakket med flere andre som har fått minst syv hummere i teinene, så det virker å være gode fangster det første døgnet, sier en hobby-hummerfisker til NyttiOs.com.

Han fortviler over at teinen blir satt for tett.

– Når noen har satt ut teiner på morgenkvisten, så kan ikke andre sette teiner på samme plass. Jeg hadde kjempeproblemer da jeg skulle trekke de opp i dag. Da var tauet vast seg inn i hverandre.

Han ber også folk om å respektere regelverket om å slippe ut igjen hummer under minstemål, og hummer med rogn.

1-001Godt fornøyd
Andreas Haugland er en erfaren hummerfisker. Også han forteller om en god start på sesongen.

– Jeg har fått 12 hummere i dag. 3 av de hadde rogn og to var for små, så de ble sluppet ut igjen.

–  Men jeg har syv flotte hummere igjen, og disse var mellom 26 og 27,5 cm. Jeg er kjempefornøyd med årets start, og det har jeg inntrykk av at det er mange som er, sier Andreas Haugland til NyttiOs.com.

Og når vi snakker med Andreas søndag kveld, sitter han og guttene og nyter hummer til kvelds.

– Det går ned på høykant, sier han.

Og fisket etter hummer fortsetter i noen måneder, men det er først og fremst de første ukene at det er så vanvittig mye teiner.