Mange skjær i sjøen

Uerfarne båtførere som kjører for fort.


NyttiOs på Facebook

For mange er fellesferie synonymt med båtferie. Det gir store utslag på skadestatistikken.

– Antallet båtsskader i juli og så langt i august ligger rundt 50 prosent høyere enn normalen for året, forteller Edmond Wold Gaulen, som er fagansvarlig på båt i Frende Forsikring. Det er mye skrogskader og motorskader som er dominerende.

Umerkede skjær
– Mange kjører bare på, fordi det er mer vann enn land på sjøen. Vi ser stadig flere grunnstøtinger. Det er mange skjær langs norskekysten og all grunn til å kjøre oppmerksomt og ansvarlig, sier Gaulen.

Statens Kartverk anslår at det kan være 35.000 uoppdagede grunner i norske farvann.

– Umerkede og dårlig merkede skjær er utsatt for grunnstøtinger, sier Gaulen.

At mange mangler erfaring med kart og navigering mener fagsjefen i Frende er blant årsakene til økningen.

Manglende opplæring
– Vi har fått mange nye båteiere, som ikke er vokst opp med båt. Jeg vil anbefale at de tar den nødvendige opplæringen jo før, jo heller, sier Gaulen. I trangere farvann, der uhell og grunnstøtinger gjerne skjer holder det ikke med kartplotteren. Her bør du også kunne bruke papirkart.

– Sjøkart, enten de er på papir eller på kartplotter, er ferskvare. Sørg for at dine er oppdatert, anmoder Roald Stigum Olsen. Han er formann i Bergens Motorbåtforening og sitter i regionstyret i Kongelig Norsk Båtforbund.

– Men ikke kjør med øynene ned i kartplotteren hele veien! Utkikk mot sjøen etter staker, grunner og flytende gjenstander, tilpasse farten og vise hensyn er vel så viktig sjømannskap, sier Stigum Olsen.

Dyre skader
Totalt utbetalte forsikringsbransjen over 470 millioner kroner etter skader på fritidsbåt i fjor. Det er en økning på 16 prosent både i antall og erstatning de siste to årene, viser tall fra Finans Norge.

Også redningsskøytene har hatt en travel sommer. Tallet på antall oppdrag i juni og juli så langt er 2412, ifølge en pressemelding fra Redningsselskapet. De mest vanlige oppdragene er dykk i forbindelse med tau i propell, slep, grunnberøringer og generell assistanse som for eksempel starthjelp.

– Motorstopp som trenger assistanse oppleves spesielt dramatisk i ruskevær. Det har vi hatt en del av i sommer, sier Gaulen i Frende. Forsikringsselskapet derimot hatt en nedgang i antall båtskader på Vestlandet som følge av det begredelige sommerværet.

Reparasjon til sjøs
– Du må alltid ha reserve forbruksutstyr til motoren med deg og ikke minst ha øvd på hvordan du skifter delene. Må du skifte slikt utstyr på havet er det ofte ikke maks vær og båten og reparatøren kan rulle mye av alle bølgene, sier Roald Stigum Olsen. Han anbefaler også å ha et drivanker om bord om du skulle få motorstopp.

– Det er viktig å ha med seg nødvendig verktøy. Og før en langtur bør du ha hatt service på motoren, slik at du får skiftet utslitte deler, diverse filter og slangeklemmer før du skal på langtur. Og sjekk for all del at du har nok drivstoff til turen, sier Edmond Wold Gaulen i Frende.

– Mitt beste råd til ferske båtfolk er at de må melde seg inn i det organiserte båtlivet. Samholdet er godt, og i båtforeninger og båtforbund snakker vi sikkerhet og fornuftig bruk, og du får gode råd av erfarne båtførere, sier Roald Stigum Olsen.