Ikke la deg lure

Brønnøysundregistrene har den siste tiden fått flere henvendelser fra nyetablere som opplever at de blir lurt av telefonselgere.


Bli tilhenger av NyttiOs på Facebook

Kundene våre opplever at selgerne enten gir inntrykk av å være oss eller at de representerer oss, melder Brønnøysundregistrene i en pressemelding.

– De som ringer opptrer ikke på vegne av Brønnøysundregistrene. Vi erfarer at denne aktiviteten har økt i det siste. Dette bekymrer oss, sier avdelingsdirektør Ketil Ingebrigtsen. De som ringer tilbyr blant annet å etablere og registrere et utenlandsk foretak. Dette omfatter også å registrere foretaket i Norge som et norskregistrert utenlandsk foretak (NUF).

– Vi lot oss nesten lure
Det sier flere Brønnøysundregistrene har vært i kontakt med. Felles for dem alle er at de har registrert et enkeltpersonforetak. Rett etter registreringen fikk alle telefon fra en person som sa han ringte fra Brønnøysundregistrene. De fikk tilbud om å «tegne medlemskap» hos Brønnøysundregistrene for å få tilgang til ulike goder. For eksempel en spesialavtale som skulle tre i kraft ved eventuell sykmelding.

–De som ringte var profesjonelle, vi fikk tillit til dem, sier de som har ringt og fortalt oss om dette lureriet. Etter at de hadde snakket sammen en stund, fant alle god grunn til å stille spørsmål. Spørsmålene ble kun besvart med nye, gode tilbud. De ba om fødselsnummer og kredittkortnummer. Når de i noen tilfeller også spurte etter foreldres øyefarge, ble de fleste for alvor mistenksomme. De vi har vært i kontakt med syns det er viktig å fortelle om sine opplevelser, slik at andre heller ikke går i denne fella.

Opptrapping
– Det ser ut til at disse aktørene følger med når nye enheter opprettes i våre registre, sier avdelingsdirektør Ketil Ingebrigtsen. Det er de som har registrert enkeltpersonforetak som ser ut til å være mest utsatt for telefonselgerne. Aktiviteten har økt i omfang den siste tiden. De som blir kontaktet av disse selgerne blir bedt om å gi fra seg fødselsnummer og kredittkortnummer samtidig. Her er det grunn til å være ekstra forsiktig.

Ulemper med økt tilgjengelighet
Antall forsøk på tyveri av identitet og økonomisk lureri er et økende samfunnsproblem. Offentlige opplysninger er blitt lettere tilgjengelig gjennom elektroniske tjenester.

– Lettere tilgang til offentlige opplysninger gjør det enklere for andre å skaffe seg nødvendige opplysninger for å drive med økonomisk lureri. Et godt råd er å være kritisk til hvem du utleverer personopplysninger til. Sjekk også hvordan personopplysningene dine blir behandlet og med hvilket formål de er innhentet, sier sikkerhetsansvarlig Olav Melteig ved Brønnøysundregistrene.

Har du blitt lurt?
Ta kontakt med Opplysningstelefon til Brønnøysundregistrene på 75 00 75 00 for å få råd om hva du kan gjøre.