Døper steinen i champagne hver morgen

Den eneste osingen blant de profesjonelle kunstnerne på årets symposium, sabler en flaske champagne hver dag før han begynner å jobbe med steinen. SE BILLEDSERIE!

 

Av: Jan Petter Svendal (NyttiOs.com)

Få nyhetsoppdateringer fra  NyttiOs på Facebook!

Dag tre er unnagjort på årets symposium, og flere av kunstnerne er kommet så langt at man kan se et spennende kunstverk komme ut av steinen.

Mens veldig mange holder på med marmor, har osingen Knut Hetleflåt som vanlig valgt ut noe steinhardt, denne gang en vulkansk svensk steintype, noe som gir ham mye skjærearbeid med heftig verktøy.

– Jeg må bli ferdig med å skjære og hugge denne uken, for jeg trenger hele neste uke til å få unna poleringsarbeidet, sier Knut Hetleflåt.

Osingen har også et spesielt ritual han må gjennom hver dag, før han startet på å jobbe med steinen.

– Jeg har kjøpt inn 12 flasker champagne, en for hver dag jeg skal stå her og holde på med steinen. Jeg begynner dagen med å sable en flaske av champagnen, og hele litt av den over steinen, sier han videre.

Hvordan kom du på dette?

– Jeg våknet grytidlig på morgenen mandag med en tekst i hode som jeg måtte skrive ned. I denne teksten står det at jeg skal sable en flaske champagne hver dag og helle litt av innholdet på steinen, sier han.

Har du sablet mange flasker champagne tidligere?

– Jeg har aldri gjort det før, men det har gått helt fint, sier han.

Her kan du se billedserie fra de tre første dagene!

Under ser du bilder fra den tredje dagen (onsdag 26. juni) i Vognhallen.